zondag 27 maart 2011

Un mois à Paris






Chers amis et famille,

Mijn eerste maand in Parijs is voorbij gevlogen. Hoewel het eerste weekend en de eerste week nog zijn moeilijke momenten hadden, zijn de weken hierna door een vast werkschema voorbij geraast. Het gaat zelfs zo snel dat ik er maar niet aan toe kom frequent een bericht te schrijven op mijn blog. En dat is zonde want ik maak zoveel dingen mee waarover ik jullie graag wil vertellen.

Vorig weekend heb ik mijn eerste echte grote Parijse aankoop gedaan; een Chanel zonnebril. Al voordat ik naar Parijs ging was het kopen van zo'n mooie zonnebril mijn doel en om dit doel te bereiken had ik me tot nu toe al ieder weekend georienteerd op de verschillende modellen in de shop-in-shops bij Galeries Lafayette en de Printemps. In weekend 2 had ik het perfecte model gevonden, maar toen vond ik dat ik nog moest wachten met de aankoop. Vervolgens in weekend 3 was ik er helemaal klaar voor maar kon ik het model nergens meer vinden..met nog genoeg toeristische activiteiten op het programma dat weekend heb ik het er toen bij laten zitten, met uitzicht op het volgende weekend. En dat was het weekend van vorige week...Op internet had ik het serienummer van mijn favo model opgezocht en opgeschreven en heb ik bij de shop-in-shop Chanel van Galeries Lafayette gevraagd of ze dit model misschien hadden. Helaas hadden ze dit model niet meer in deze shop, maar ze hadden hem wel bij de Chanel winkel op de Avenue Montaigne, de meest chique winkelstraat van Parijs, uitkomend op de Arc de Triomphe. Het lieve meisje dat me hielp had het volledige serienummer voor me opgeschreven, inclusief adres van de andere winkel en een routebeschrijving. Zodoende vervolgde onze 'Lunettes-Solaire-model-5183-tocht' zich naar de Avenue Montaigne waar Irene en ik onze ogen uitkeken. Verbaasd door alle megawinkels van alle megamerken en alle vrouwen die op zaterdaguitstap waren met hun man om eens flink verwend te worden. Aangekomen en binnengestapt bij de Chanel winkel heb ik het briefje met het serienummer afgegeven en ging de winkelmedewerkster op zoek, en godzijdank kwam zij met het goede model terug, hij was PERFECT, de aankoop ging door vandaag! En daar liep ik dan als kersverse Parisienne van een maand, met mijn chanel tas met daarin een prachtige zonnebril, ik was in de wolken!

En dat bleef zo want die zondag erna deed de zon zijn optimale best en was het dus noodzakelijk om mijn nieuwe zonnebril op te zetten! Ik had afgesproken op Ile de la Cite met Irene waarna we naar de Notre Dame zijn gewandeld, langs de Seine in het heerlijke zonnetje, wat een mooi leven hebben wij toch. Na een uur in de zon te hebben gelegen voor de Notre Dame zijn we door Quartier Latin (DE studentenbuurt van Parijs) gaan slenteren, hier kun je erg lekker en goedkoop eten, het is veel kneuteriger dan het Parijs wat je normaal ziet, erg gezellig dus. Irene en ik waren helemaal in de vakantiesfeer en zijn lekker neergeploft op een terrasje om te genieten van wat er allemaal om ons heen gebeurde. Weer een heerlijk weekend achter de rug in Parijs.

De afgelopen werkweek had ik de ochtendshift, dit is een shift van 7 tot 15 uur, wat voor mij inhoudt dat ik om 5 uur 's ochtends mijn bed uit moet, om 6 uur in de metro zit en om 7 uur begin met werken. Een heel zwaar leven als de wekker weer tettert om 5 uur, maar daarvoor krijg je wel je middag terug die je anders aan het werken bent en de afgelopen week met heerlijk weer was dat erg waardevol. Irene had ook de ochtendshift dus de middagen hebben we samen goed benut met relaxen op het terras bij mij om de hoek, in Jardin du Luxembourg met een stokbrood en roomkaas en in het gras voor de sacre coeur met een fles wijn, genieten! Afgelopen vrijdag hadden Irene en ik om half 6 afgesproken bij de Sacre Coeur om de mis bij te wonen. Deze begon om 6 uur met een zangintro en van half 7 tot half 8 vervolgde het met bijzondere liederen en gebeden. Een geweldige ervaring deze mis, heel anders dan in Nederland want hier was het echt een show, ondersteund door een koor van nonnen die live zongen en de ene na de andere buiging als teken van aanbidding van alle heilige elementen die zich rondom het altaar bevonden. Tijdens de mis zingt iedereen hard mee en worden regelmatig de armen in de lucht gegooid als toewijding aan God, heel bijzonder om te zien. Bijzonder was het ook toen we de Sacre Coeur uitliepen, de Sacre Coeur ligt op een heuvel, het hoogste punt van Parijs, dus ons uitzicht by night was fantastisch! Na deze indrukwekkende gebeurtenissen zijn we richting de Moulin Rouge gewandeld, slenterend door het 'rossige' Montmartre, we passeerden de ene na de andere seksclub/ shop. De Moulin Rouge was toch ook echt iets wat we gezien moesten hebben, konden we weer iets afstrepen van ons to do lijstje. We hebben deze avond met nogal tegengestelde activiteiten afgesloten met een rose op het terras waarna Irene en ik weer onze eigen weg gingen. Gisteren, zaterdag hebben we een non-toeristische dag gehad. Irene en ik hebben braaf de was gedaan en lekker pannenkoeken gebakken; een luie zaterdag. Wat vandaag ons gaat brengen weten we nog niet maar daar vertel ik jullie zekers te weten over in mijn volgende bericht!

Liefs en een dikke kus,
Roos

PS. Heel goed nieuws: donderdag 21 april vlieg ik naar Barcelona om Freer eindelijk weer te zien, ik kan niet wachten!

2 opmerkingen:

  1. Hoi Roos,

    Leuk te lezen dat je het leven van een echte Parisiènne leidt! De tijd vliegt, dus na je bezoekje aan Frerick tellen we weer af tot je weer thuis bent. We kijken al uit naar je volgende verhaall.

    Liefs en dikke kunssen van Jouriek en co

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Roos, ben zo benieuwd hoe jij je Pasen hebt gehad ;-)!! Wij hebben hier met onze familie heerlijk in Breda genoten en de BBQ aangestoken. Het was echt super weer hier. Werkze en tot je volgende blog ;-) xx

    BeantwoordenVerwijderen